پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251151
چهارمحال و بختياري در فرسايش خاک از ميانگين کشوري بالاتر است
تاریخ انتشار : 1400/09/22 10:27:59
نمایش : 1248
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: اين استان در فرسايش خاک از ميانگين کشوري بالاتر است، درست است که شيب اين استان زياد است اما بهره برداري از منابع گياهي استان در اين فرسايش مؤثر بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ عطا الله ابراهيمي رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري پيش از ظهر امروز در همايش استاني روز جهاني خاک در چهارمحال و بختياري، اظهار کرد: آنچه که امروز باعث شده در اطراف روستاها چشمه ها خشک شود، فرسايش خاک ايجاد شود و شاهد بحران هاي زيست محيطي باشيم دخالت هاي بي جاي انسان در طبيعت است. 
 
وي افزود:  اگر امروزه بسياري از روستاها با تانکر آبرساني مي شود به آن دليل است که تعادل زيست محيطي از بين رفته است از همين رو است که يک سال با خشکسالي و يه سال با ترسالي مواجه هستيم. 
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: در اين استان بحران هاي آبي و خاکي گوياي يک واقعيت است و آن اينکه از اين منابع به خوبي استفاده نشده است. 
 
ابراهيمي عنوان کرد: استفاده و بارگزاري بيش از حد بر منابع آبي و برداشت بيش از حد از آبخوان هاي چهارمحال و بختياري يک نمونه از بر هم زدن تعادل اکوسيستم استان است. 
 
وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرسايش خاک در برخي نقاط چهارمحال و بختياري بالغ بر ۳۵ تن در هکتار گزارش شده است که مبين اين امر است که رفتار مناسبي با منابع خاکي نداشتيم. 
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: در سال هاي گذشته با چراي بيش از حد در مراتع پوشش گياهي از بين رفته و يا ضعيف شده است، همچنين آبخوان ها نيز وضعيت مناسبي ندارند و بايد به فکر راهي براي احيا منابع خاکي باشيم. 
 
ابراهيمي با اشاره به اينکه در بعد فيزيکي بايد فرسايش حدود ۱۸ هزار تن در هکتار خاک را کاهش دهيم، يادآور شد: چهارمحال و بختياري در فرسايش خاک از ميانگين کشوري بالاتر است، درست است که شيب اين استان زياد است اما بهره برداري از منابع گياهي استان در اين فرسايش مؤثر بوده است. 
 
وي تصريح کرد: گاهي با يک چراي تاخيري دام امکان کاهش فرسايش خاک دوچندان مي شود اين مسئله بسيار مهمي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. 
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اظهار داشت: لازم است در ۲۵٠ هزار هکتار از اراضي کشاورزي اين استان تدابير مناسبي اتخاذ کنيم تا بتوانيم از خاکي که براي تشکيل يک سانت از آن قرن ها زمان لازم است، حفاظت کنيم. 
 
ابراهيمي بيان کرد: يکي از راه هاي حفاظت خاک در دستور کار قرار دادن کشاورزي حفاظتي شامل کم خاک ورزي يا بي خاک ورزي است، در حال حاضر در ۲٠ هزار هکتار از اراضي کشاورزي چهارمحال و بختياري کشاورزي حفاظتي انجام مي شود. 
 
وي با بيان اينکه ۳٠ هزار تن کود شيميايي در بخش کشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد، تاکيد کرد: استفاده کنترل شده از کودهاي شيميايي در کشاورزي بايد مورد توجه قرار گيرد و اين يکي از راه هاي حفاظت خاک و جلوگيري از شور شدن آن است، هم اينک در سطح دشت شهرکرد اقدامات مناسبي جهت حفاظت خاک صورت گرفته است. 
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: يکي ديگر از مباحثي که مي تواند نقش مؤثري در بهبود کمي و کيفي خاک داشته باشد توسعه باغات به ويژه در اراضي شيبدار است. 
 
ابراهيمي به اهميت استفاده از آبياري هاي نوين در حفاظت منابع خاکي اشاره کرد و افزود: هم اينک ديگر امکان بارگزاري جديد بر روي منابع آبي چهارمحال و بختياري وجود ندارد لذا بايد از طريق آبياري مکانيزه هم در منابع آبي صرفه جويي کنيم و هم از منابع خاکي حفاظت نماييم. 
 
وي ادامه داد: علاوه بر توجه به آمايش سرزمين بايد بپذيريم که مردم در حفاظت خاک نقش مؤثري دارند، اگر بخواهيم از خاک که منشا تامين غذاي انسان ها است حفاظت کنيم چاره اي جز مشارکت مردم نداريم، زماني مي توانيم از شوري خاک جلوگيري کنيم که مردم آگاه باشند. 
 
انتهاي پيام/۱٠۳۱ج 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html